Vaarojen Maraton. Kolin
kansallispuisto. Lokakuu. Pimeätä. Märkää. Mutaa. Toistaiseksi ainut tapahtuma,
johon olen osallistunut neljästi. Ensimmäinen kerta oli vuosi 2015, jolloin
edessä oli ensimmäinen 87 kilometrin kisa. Sen meni päätyyn saakka. Vuonna 2016
maratonmatka tyssäsi selkäongelmiin ennen Ryläystä, josta nilkutin seuraavalle
evakuointipisteelle Peippolaan. Seuraavana vuonna oli revanssin paikka maratonilla,
mutta flunssakausi sekoitti suunnitelmat; hanskat lensivät tiskiin jossain
Jauholanvaaralla, kun retkeily ei kiinnostanut. Siinä sai sitten kävellä vielä
aika pitkästi Kiviniemeen.
Vuoden 2018 päätavoitteeksi oli
asetettu Kaldoaivin 130 kilometrin tapahtuma. Keväällä Vaarojen Maraton
julkisti 87 km:n jäävän pois ja tilalle tulevan 65 km:n sarjan ”Hmm. Kahdeksan viikkoa kahden ultrakisan
välillä aikaa, onkohan tehtävissä? Kolme viikkoa palautumiseen, kolme viikkoa
treeniä ja kaksi viikkoa keventelyyn. Click. Oho.” Arpa ei suosinut heti,
mutta toisella kierroksella toukokuun lopulla tapahtumakalenteri alkoi olla
selvillä. Aikatavoitetta pohdiskeltiin jonkin aikaa, 12 tunnin alitus olisi
realistinen tavoite.
Kaldoaivin jälkeinen viikko meni
odotetun kevyesti, pari vesijuoksua, pari todella kevyttä höntsäpyöräilyä ja
joogaa. Seuraavalla viikolla kolme lyhyttä sauvakävelyä ja yksi jooga. Elokuun
viimeisellä viikolla muutama hassu sauvakävely, venyttelyä ja joogaa.
Varustelaskuri näytti liivin painoksi tulevan noin 4,8 kiloa, joista eväät 1,4
kg, vedet 1,5 kg ja loput varusteita. Tällä kertaa eväät muodostuivat pääosin
geeleistä, parista patukasta, energiakarkeista, suklaarusinoista, pullista ja
karjalanpiirakoista. Näillä pääsisi reilun kymmenen tuntia höntsää. Ensimmäinen
juoksulenkki oli syyskuun toinen päivä kolmen palautteluviikon jälkeen, oli
jalat hieman raskaahkot. Kuun ensimmäinen täysi viikko alkoi mukavasti,
salitreeniä, pyöräilyä, kunnes syksyn ensimmäinen flunssa keskiviikkona viides
päivä pakotti lepäämään pari päivää. Loppuviikosta sentään sai pari
juoksulenkkiä tehtyä.
Jotain sunnuntaihölkkähommia raskaalla jalalla. |
Syyskuun toisella viikolla
maanantain juoksutreenit vaihtui sauvakävelyyn, tiistai oli pakko levätä. Pari
päivää taas kevyemmin, höntsäpunttia ja venymistä yin-joogassa. Sunnuntaina oli
27 km:n juoksu, oli hieman raskas neljän tunnin polkuilu, kun puolitoista
tuntia meni vk:lla. ”Ei tämä kyllä nyt
mitenkään huipulta näytä tuon palautumisen suhteen… kolme viikkoa kisaan. Mitenkähän tässä ehtii palautua?” Liekö
ollut liian raskas treeni, kun seuraavana iltana pukkasi taas flunssaoireita ja
pakko oli täristä menemään sohvalla viltin alla. Parin lepopäivän jälkeen
viikonloppuna oli joogan lisäksi vajaan 20 km:n höntsälenkki Taka-Keljon
maastoissa. Harmikseni huomasin, että kisakengäksi kaavailtu Akasha alkoi
hiertää vasenta akillesta; tauolla oli pakko pysähtyä laittamaan suojateippiä. Aikaa kenkien ihmettelyyn ei ollut kovin paljoa, sillä seuraava viikko meni työmatkoilla.
Sunnutaihölkkää Taka-Keljossa. |
Kisaviikon maanantaina oli
viimeiseksi jäänyt lenkki ennen kisaa, reilu tunti kevyttä höntsää. Kaldoaivin
jälkeen sai yhteensä 10 lenkkiä ja reilun 100 kilometriä kahdessa kuukaudessa,
ei siis kovin paljoa. Tunnelmat illalla olivat luokkaa ”Viikonloppuna joku pitkis tulossa, no ei kait siinä.. ” Lataus ja
valmistautuminen oli heikohkoa. Tiistaina oli suunniteltu lepoilta.
Ensimmäisen – ja viimeisen – kerran kisa tuli uniin tiistain ja keskiviikon
välisenä yönä, siinä oli tavarat hukassa ja armottomalla nysväämisellä meinasin
myöhästyä startista, mm. juoksuliivi pulloineen oli hukassa ja piti lähteä
jollain huonosti juoksemiseen soveltuvalla salirepulla liikkeelle. Keskiviikkona
töiden jälkeen vein kengät suutarille korjattavaksi; molempiin kenkiin
kantakuppiin ommeltiin reunan yli ulottuva paikkalappu. Toisaalta
keskiviikkoilta ei mennyt suunnitelman mukaisesti, kaavailtu kevyt lenkki piti
jättää välistä, sillä räkää nousi poskionteloihin kuin Klonkku luolastaan ja
etureidet olivat kuin pesäpallomailalla hakatut. Aika monta kupillista teetä ja
muuta lämmintä juomaa meni illan aikana vitamiiniövereiden kanssa. Erittäin
mukava tilanne vain 2,5 vuorokautta ennen starttia. Pakkaus alkoi, nakkelin
jotain juoksuvaatteita olohuoneen lattialle pinoihin.
Perjantaina oli edessä pakkailu
työnteon ohella, nakkelin tavaroita lattialle pakkauslistan mukaisesti. Lounaan
jälkeen meinasi tulla hoppu pakata loppuun, sillä Paavo tuli Markun kanssa
hakemaan puolen päivän aikoihin ja matka jatkui Vesan hakemisella. Juttujen
taso oli välillä suorastaan luokaton. Siinä takapenkillä istuessani aloin
miettiä pari tuntia aiemmin tapahtunutta pakkausta; ”Tuliko nyt varmasti kaikki pakattua, vähän vasemmalla kädellä kyllä
heittelin tavaroita lattialle.. En oo kyllä yhtään varma niistä
sporttiboksereista. No, pitää varmistaa mökillä. Ei kyllä tavallisilla voi
juosta, lahkeet rullautuvat nivusiin tai lahkeettomilla reisiläskit vaan
hankaavat toisiaan.” No matka jatkui ja lopulta räntäsateen peittämä Koli
kisakeskuksineen oli edessä tuntien ajelun jälkeen. Sieltä numerolappu kouraan
ja pikaisia kuulumisten vaihtoja kavereiden ja tuttujen kanssa.
Matka jatkui ja mökillä oli
edessä pikainen varustetarkastus. Eihän niitä housuja ollut mukana, joten oli
mentävä jalassa olevilla. Illan pimetessä mökissä oli härväys ja nysväys
kohdillaan, kun ihmiset pakkailivat juoksuliiveihinsä eväitä ja muita
varusteita. Mielessä oli akillesjänteiden teippaus etukäteen kinesioteipillä
varotoimenpiteeksi, sillä korjatuilla kengillä en ollut juossut yhtään
testilenkkiä eikä siis hankaamisesta ollut tietoa. Oikeastaan oman
valmistautumisen heikon tason huomasi vasta siinä vaiheessa, kun kartan ääressä
pohdittiin aikoja eri huoltopisteille ja siitä kuinka paljon kullakin olisi
vettä pulloissa seuraavalle huoltovälille. Oma tavoite oli päästä kolmessa
tunnissa 19 kilometriä Rykiniemen kahlaamoon ja seitsemässä tunnissa Eteläpää
kiertäen Kiviniemen huoltopisteelle. Siitä eteenpäin en ollut miettinyt yhtään
reittiä ja kestoa… Ruokailun jälkeen olin lähdössä lainaamaan viereisestä
mökistä Vesalta otsalamppua, sillä oma ykköslamppu irtoakkuineen ei houkutellut
ja kakkoslamppu on pieni tuikku. Kakkoslamppua päähän laittaessani totesin
paristojen olevan loppu vaikka vielä maanantaina valaisin toimi normaalisti ja
paristot olivat käytännössä käyttämättömät Kaldoaivin reissun jäljiltä ”Joo. Missäs ne varalampun varaparistot
olivatkaan.. Niin, eipä tullut pakattua mukaan. Urpo. Se on sitten mentävä
ilman varalamppua.”
Viereisessä mökissä kuvaillessani
päivän ongelmia Vesalta löytyikin lampun lisäksi yllättäen pidempilahkeiset
bokserit lainaan, jotka osoittautuivat sopivan kokoisiksi. Palattuani omalle
makuupaikalle liivin ja vaatteiden nysväys loppui pikkuhiljaa, totesin olevani
valmis, kunnes huomasin lampun olevan pakattuna liiviin, mutta akun olevan
edelleen latauksessa pistorasiassa.. No mökki hiljeni puoli yhdentoista
aikoihin ja viimeinen hiljaisuus tuli korvatulpilla, kunnes alakerrasta alkoi
kuulua jotain häröilyä puoli viiden pintaan aamulla.
Oikeastaan ensimmäisen kerran
kisajännitys alkoi kohota aamupalan jälkeen, kun totesi, että reilun tunnin
päästä pitäisi oikeasti olla menossa. Paavo tarjosi kinesioteippiä, mutta en
katsonut tarpeelliseksi laittaa mitään akilleksiin, eihän ne kengät kuitenkaan
hankaisi päivän aikana. Kuuden aikoihin mökki tyhjeni ja autokolonna suuntasi
Kolia, jonne oli noin vartin ajomatka, kohti. Laitoin jo tässä vaiheessa kellon
hakemaan gps-fiksiä, niin ei tarvitsisi lähtöalueella odotella sitä. Sää oli
pari kolme astetta plussan puolella ja hieman usvainen. Kisakeskuksessa vaihtovaatekassin
jättämisen jälkeen vuorossa oli tuttujen moikkailua sekä vessajonottamista. Oli
aika lähteä gondolihissillä alas lähtöalueelle. Sen saapuminen kesti
tuskastuttavan pitkään, toki vieressä olisi ollut portaat. Hissin ovien
avauduttua alatasanteella kauempaa kuului ”Yksi minuutti lähtöön!” Piti hieman
hölkkäillä siinä vaiheessa, laittaa kello päälle ja päästä lähtevän joukon
keskivaiheille. Ehkä noin viisi sekuntia ehti olla paikoillaan ennen
lähtösireenin törähdystä.
JTR:n porukkaa lähdössä 65 kilometrin taipaleelle. |
Alku oli odotetun hidasta kävelyä
ja välillä pysähtelyä, kun ihmiset yrittivät sulloutua parkkipaikalta
ulkoilureitille, mutta pian pääsi hölkkävauhtiin. Jotain juttuseuraa löytyi ja
hölkkä eteni pk2:lla. Ennen Mäkränahoa letkasta löytyi Tuomas, tuo Kaldoaivin
Karpaasi. Siinä sai sitten pikaisesti vaihtaa kuulumisia. Kone alkoi käynnistyä
ja lämmetä, tuubihuivi tuli siirrettyä kaulalta ranteeseen. Ilma oli hyvin
kostea ja tästä johtuen lasit alkoivat huurtua liikaa, vaikka edellisenä
päivänä ennen lähtöä olin käsitellyt ne huurtumisenestoaineella. Parin
kilometrin jälkeen Ikolanaholle saavuttaessa rillit etenkin toiselta puolelta
olivat niin huurussa, että se alkoi haitata juoksemista, joten pakko oli hypätä
polulta sivuun ja puhdistaa linssejä. Pudotin huivin, mutta joku avulias nosti
sen. Matka jatkui Mäkrän ensimmäistä nousua kohti, mutta syketaso suhteessa
vauhtiin alkoi huolestuttaa. Sama kuin moottoritiellä ajaisi kakkosvaihteella;
kone huutaa ja mihinkään et pääse pyörteen käydessä polttoainetankissa.
Kovan tunkkaamisen jälkeen Mäkrän
päällä reitti teki pienen mutkan vasemmalle, edessä mennyt nainen paineli
suoraan ja hänet piti huutaa takaisin reitille. Maisemat olivat hienot, todella
paljon usvaa auringon noustessa. Pian takaa alkoi kuulua tuttuja ääniä,
perusmatkalla olleet Jani ja Tommi liittyivät hyvävoimaisina letkaan. Kello
piippaili tasaisesti ääniän evästyksen merkeiksi. Jossain Mäkränuuron kohdalla takaa
kuului valitusta joltain perässä olleelta naiselta, kun kengät kuulemma
kastuivat jo nyt verrattuna edellisvuoden Ryläykseen ja alamäissä jono meni
liian hiljaa. No, eipä ollut kovin kaksinen asianosaisen mäennousukyky..
Alamäki muuttui lyhyeksi
hiekkatiepätkäksi ennen kuin polku erkanisi uudestaan metsään Havukanahon
kohdalla. Tosin jo tässä vaiheessa vasen kenkä oli alkanut hangata akillesta,
niinpä oli aika hypätä taas pois possujunasta ja istahtaa nuotiopaikalle
teippailemaan jalkaa. Se auttoi ja meno jatkui vaarajonoa pitkin. Tommi ja Jani
olivat kadonneet jonnekin parin kolmen minuutin huoltotauon aikana.
Puolentoista tunnin kohdalla mittariin oli kertynyt 9 kilometriä ja niillä
kohdilla gps-signaali katosi seuraavaksi puoleksi tunniksi. Reitillä oli myös
43 km:n retkisarjalaisia, joten matka jatkui puolen tusinan muun taivaltajan
kanssa.
Jauholanvaaralla oli tällaisia syksyisiä maisemia. |
Joku retkisarjalainen painaa menemään klo 9.15. |
Tommi ja Jani Vesivaaran nousussa. |
Tommi Vesivaaran tuolla puolen. |
Jani rallattelee alamäkeä Vesivaaran kohdalla. |
Lakkalan kohdalla, noin 14 km
startista kello heräsi henkiin ja samalla reitti erkani 43 km:n ja 65 km:n
reiteiksi. Porukka harveni, mutta 7 kilometrin takaa-ajon jälkeen Jani ja Tommi
oli juostu kiinni. Vesivaaran nousu oli jyrkkä, mutta vastaavasti taas lasku
oli pitkä ja loiva. Pahimmat laskukohdat olivat mudan ja lehtien vuoksi
liukkaita ja pitkospuilla ollut jääkerros ei ollut vielä ehtinyt sulaa.
Herajoen kahlaamo eli Rykiniemen huoltopiste tuli eteen 19 kilometrin ja kolmen
tunnin ja vartin jälkeen, alkuperäisestä suunnitelmasta olin siis vartin verran
myöhässä. Lyhyen kahlauksen jälkeen vuorossa oli pikainen huolto. ”Nyt voisi laittaa niitä
elektrolyyttitabletteja. Jaa, liivin tasku auki ja ne ovat pudonneet
roskapussien kanssa jonnekin.. Mielestäni mä kyllä laitoin tän kiinni eilen
illalla, miten ihmeessä se olisi voinut aueta? Vai enkö mä laittanut sitä
kiinni? Urpo. No, on mulla onneksi noita suolatabletteja.”
Herajoen ylitys oli aika iisi verrattuna Vetsijokeen. Kuva Kari Kuninkaanniemi. |
Matka jatkui kovalla kapuamisella
Hirvivaaran ylitse. Tommi veti letkaa ja Jani tuli viimeisenä. Jossain
Ilokallion kohdalla Jani alkoi valitella energoiden hiipumista, tarjosin yhden
karjalanpiirakan omista eväistä, jotta olisi muutakin kuin pelkkää makeaa
mätettävää. Polku laskeutui Herajoentielle ja pienen tiepätkän jälkeen Herajärven
Kierros jatkui Pajakalliota kohti. Reitti muuttui pikkuhiljaa teknisemmäksi ja
märemmäksi. Tässä vaiheessa molemmat kengät hankasivat ja taas oli pakko ottaa
huoltotauko. ”Kuka urpo kuunteli toveria
ja vaihtoi lukkonauhoituksen tavalliseen nauhoitukseen? Eihän nämä tuolla pysy
jalassa vaan heiluvat menemään. Äh. Revitään teipit pois, laitetaan
rakkolaastarit molempiin ja vaihdetaan nauhoitus. Ehkä tämä tästä..” Porukkaa
meni ohitse puolisen tusinaa. Aikaa oli mennyt nelisen tuntia ja aurinko
paistoi mukavasti.
Herajoentien ylityksessä aamupäivällä klo 10.50. Kuvassa myös Mika Laiti Tampereelta. |
Aloitin taas rivakan takaa-ajon
kenkien toimiessa huomattavasti paremmin kuin aiemmin, tosin sillä
seurauksella, että Pajalammen kohdalla ajatus oli jossain muualla kuin siinä
polussa. Vasen kenkä jäi johonkin juurakkoon kiinni ja sen seurauksena putosin
suoraan oikealle polvelle.
Kompuroinnista ei onneksi sen suurempaa seurannut vaan matka jatkui,
ensiksi suopätkän ja soratiepätkän jälkeen kohti Kolinvaaraa. Pian tutut äänet
kuuluivat pitkän jyrkän nousun yläpäästä ja Jyväskylän possujuna oli koossa.
Välillä mentiin ylös ja välillä alaspäin, edessä oli Pesävaara. Sen päällä oli
järjestäjän partio. Jani alkoi olla heikoilla energoilla, niinpä pidimme viiden
tunnin kohdalla kannonnokassa kymmenen minuutin evästauon, jonka jälkeen matka
jatkui mäkijumppana kohti Takavaaraa. Tähän asti olin kävellyt ilman sauvoja,
nyt otin ne esille Tommin kehoituksesta, sillä edessä oli jyrkkiä laskuja. Takavaaran nousussa
toveri oli jo niin puhki, että horjahtaessaan meinasi kaatua suorilta jaloilta
oikealle kyljelle. Epäusko alkoi vaivata. Tommi meni keulilla ja minä tulin
perässä. Viimeiseen kilometriin oli käytetty puoli tuntia, tätä vauhtia
kaikilla loppuisi aika.
Moisseenvaaran kohdalla oli
aukio, jossa Tommi istuskeli kiven päällä. Jäin siihen odottelemaan pariksi
minuutiksi, jotta Jani saapuisi partion kanssa. Aikamme yritimme pakkosyöttää
toista, mutta sitten totesimme, että nyt on valitettavasti jätettävä toveri
järjestäjän partion huomiin syömään eväitä ja itse jatkettava matkaa, mikäli
haluaisimme maalin ennen puolta yötä. Letkaan liittyi joku mies Tampereelta.
Moisseenvaaraa seurasi Kiiesvaara, jonka nousussa jalat alkoivat ilmoittaa
olemassaolostaan; oikeaan juoksijan polvi ja vasemman jalan varpaaseen
nivelkipua jokaisella ponnistuksella. Mieli synkkeni ja raahustin menemään.
Sentään söin kellon piipatessa. Pian Eteläpää oli saavutettu ja reitti kääntyi
pohjoista ja maalia kohti. Noin seitsemän tunnin kohdalla Tammallammen kohdalla
olin saanut tarpeeksi säryistä ja antauduin ea-pussin Buranalle sekä
Panadolille, possujuna oli mennyt menojaan ja jatkoin sauvomista yksin mielen
kyntäessä syvällä.
Kuikkipuro virtasi vuolaana reitin eteläosassa. |
Kuten tähänkin saakka, sykkeet
olivat sen 20 lyöntiä normaalin matkavauhdin yläpuolella ja se näkyi kasvaneena
energiankulutuksena ja jossain vaiheessa havahduin siihen miten pitkälle eväät
riittävät, sillä tähän saakka olin syönyt 25 min välein. Tommi oli jäänyt odottamaan
Ahvenlammen nuotiopaikalle, siinä sitten manasin oloani ja söin suklaarusinat
pois. Jäljellä olisi enää noin 31 kilometriä ja seuraavaan huoltoon viitta
näytti olevan 5 kilometriä, ajallisesti se veisi reilun tunnin. Tasaiset pätkät
pyrittiin hölkkäilemään ja ylämäet tunkattiin. Jossain kohdalla, ilmeisesti
Rautaportin kohdalla oli todella jyrkkä tekninen laskupätkä, joka piti
laskeutua huolellisesti. Huuhkajalammen kohdalla oli jotain ulkomaalaisia
vaeltajia. Burana alkoi toimia pikkuhiljaa ja hölkkäily muuttui helpommaksi.
Lopulta edessä oli lyhyt hiekkatiepätkä Kiviniemen 39 km:n huoltoon, jonne
saavuimme kahdeksan ja puolen tunnin kohdalla.
Kivivuoren päällä juuri ennen Rautaporttia. |
Nautittuani pari mukillista
lämmintä vettä huollon runsaista antimista laskin jäljellä olevat eväät. ”Joo, kaksi piirakkaa, kuusi pullaa, geeli ja
geelikarkkipussi. Kahden tunnin eväät ja tästä menee ainakin viisi tuntia tällä
matkavauhdilla. Saattaa loppumatkasta ultraläski hieman palaa, kun tähän
mennessä syönyt 3200 kCal, jäljellä reilu 850 kCal ja kulutus ollut vajaa 7000
kCal tähän mennessä.” Aikaa huollossa meni nelisen minuuttia ja lähtevä
reilu kilometrin tiepätkä hölkkäiltiin hyvää vauhtia, kunnes reitti siirtyi
polun puolelle mennäkseen Kolinvaaran ylitse. Edessä oli pari selkää, joista
toinen saavutettiin nopeasti ensimmäisessä ylämäessä. Kolinvaaralla olikin
sitten puuta kaadettu aika reilusti ja maisema oli suorastaan avara. Polku oli
tässä vaiheessa erittäin mutainen ja alamäessä meinasin lentää selälleni,
onneksi sai pidettyä paketin pystyssä. Alamäen jälkeen polku jatkui
rollaattoribaanalla.
Tommi painaa menemään Kolinvaaran jälkeisellä rollaattoribaanalla. |
Sammakkovaaran nousussa. |
Ikosenvaaralla juuri ennen Ryläystä oli hassu haljennut puu ja reitti meni sen läpi. |
Lyhyen tiepätkän jälkeen matka
jatkui Sammakkovaaraa kohti, sen eteläpuolella on jyrkkä lyhyt nousu. Oikea
jalkapohja alkoi oireilla, joten ilo oli ylimmillään jalkavaivojen vuoksi.
Tommilla askel painoi, itse vedin letkaa. Reitti oli mutainen ja kostea,
kenkien jatkuva kastuminen oli pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Jätin joka
toisen ajastetun eväshetken väliin, kun etenemistahti oli tasainen neljä kilometriä
tunnissa. Ryläys mutineen ja juurakkoineen tuli ja meni, alamäen jälkeinen
pitkospuuosuus hölkkäiltiin rennon reippaasti. Aiemmin nähty Tampereen mies
joutui kävelemään helpotkin osuudet polvivamman takia. Jossain Alaniityn ja
Piimälammen välisellä polkupätkällä alkoi kuulua ihme ininää, joka paljastui
dronekuvaajaksi. Hämeenlinnan Wiberg oli juttelemassa kuvaajan kanssa ja
liittyi jonon jatkoksi. Pian pääsimme tielle, ilta oli jo hämärtymässä ja
nopeasti kaivoimme otsalamput liiveistä, itse vaihdoin lippalakin pipoon. Lyhyt
tiepätkä alamäkeen rallateltiin yllättäen vitosen kilometrivauhtia, kunnes oli
taas aika siirtyä metsän puolelle kohti viimeistä Peiponpellon huoltoa.
Vaikka matkaa ei olut kuin
muutama kilometri, niin tuntui, ettei se huoltopiste tule koskaan vastaan siitä
huolimatta, että helpot pätkät hölkkäiltiin ja tekniset sauvottiin nopeasti.
Matkalla ohitettiin yksi mahavaivainen perusmatkalainen, joka oli
liivinhakureissulla. Lopulta Peiponpellon 54 kilometrin huolto saavutettiin
hieman ennen iltaseitsemää ajassa 11 tuntia 45 minuuttia, edelliseen 15
kilometrin etappiin oli siis kulunut kolme tuntia ja vartti. Huollossa söin
toisen jäljellä olleista karjalanpiirakoista ja viimeisen jätin loppuja 11
kilometriä varten. Lievä nestehukka ja kofeiinin puute oli jo useamman tunnin
ajan vaivannut pienenä päänsärkynä. Viiden minuutin huoltotauon jälkeen edessä
oli Pieni-Mäkrän ylitys. Edessä joku mies kysyi oikeata reittiä ja sen jälkeen
valokeila katosi nopeasti horisonttiin. Ylämäki kyllä sujui, mutta alamäki
alkoi olla jo haastavampaa lopussa olevilla etureisillä.
Polku muuttui metsäautotieksi
kääntyäkseen taas kohta poluksi ja pitkän uuvuttavaksi ylämäeksi Purolanahon ja
Märkänahon kautta kohti Pieni-Kolin ylitystä. Söin viimeisen karjalanpiirakan,
tosin jyrkimmissä ylämäissä askeleen mitta oli kengän pituinen. Tommilla riitti
enemmän virtaa, ainakin loivilla pätkillä. Lopulta huippu saavutettiin
iltakahdeksan aikaan, sen kunniaksi Tommi kaivoi liivistään neljä irtokarkkia
molemmille. Maha alkoi huutaa ruokaa ja jalat olivat sitä mieltä, että eiköhän
riittäisi jo tältä päivää. Paha-Koli ja Ukko-Koli voisivat olla päivällä ihan
hienoja paikkoja, nyt oli pimeätä kuin mörön hanurissa. Reitti alkoi laskea
kohti laskettelurinnettä, alamäkeen viettävät pitkospuut eivät onneksi olleet
jäässä, mutta märkinä hieman liukkaat. Lopulta laskettelurinne jäi taakse,
alamäen alkaessa söimme Tommin loput turkinpippurit. Kuusi kappaletta saisi
riittää viimeiseen nousuun satamasta.
Alamäen jälkeen oli lyhyt 700
metrin tiepätkä. Meinasin jäädä koko ajan jälkeen Tommista, sillä kengät
alkoivat hiertää akilleksia. Ei auttanut kuin huulta purren linkuttaa
eteenpäin. Viimeinen nousu Ylä-Kolille on pitkä ja puuduttava, pari kilometriä
pelkkää ylämäkeä. Itse aloin olla suhteellisen finaalissa, kun taas Tommilla
riitti virtaa, välillä hän tosin joutui odottelemaan hitaampia. Matti oli
tullut arviota kolmanneksen verran vastaan tarjoamaan henkistä tukea
viimeisille metreille, mukavahan se oli saada uutta juttuseuraa. Kellokin hyytyi
vähäiseen akun kapasiteettiin ja lopetti mittaamisen. Mielessä kävi, että missä
loppuporukka on, sillä aiempina vuosina ollaan oltu lamput päässä noin sata
metriä ennen maaliviivaa. No nytpä ovelat olivat lamput pimeinä odottelemassa.
Jäljellä oli enää viimeinen lyhyt nousu runsaslukuisen kannustusjoukon
ympäröimänä, valitettavasti ei kyllä enää tajunnut tai tunnistanut kaikkia
osallistujia, sillä olihan takana jo neljätoista tuntia taivallusta. Lopulta
tämä 65 kilometrin sauvakävelyreissu päättyi aikaan 14 tuntia ja 10 minuuttia
ja oli aika siirtyä finishereiden joukkoon.
Jotain valopäitä ja kannustajia viimeisessä nousussa. Kuva Tero P. |
Maalimakkara maistuu. Kiitos Pellervon luen joka toinen kerta kyltin tekstin "I did oot it". Kuva Jouni V. |
Hyvästi Koli. Ensi vuonna ei
nähdä – ainakaan lappu rinnassa.
2015 VM87 Finisher
2016 VM43 DNF
2017 VM43 DNF
2018 VM65 Finisher
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti